Hogyan közlekednek a polgárőrök?

2023.01.11

A polgárőrség aranykorának csúcséveként értékelte 2022-t a Közlekedésbiztonságnak adott évértékelő interjújában Túrós András, az Országos Polgárőr Szövetség elnöke.

Az OPSZ-t, mint köztestületet állami feladattal bízták meg, amire a szervezet több mint három évtizedes fennállása óta még nem volt példa. 2022-ben mintegy 20 ezer polgárőr teljesített szolgálatot a határvédelemben, s ők összesen 15.400 határsértő elfogásában működtek közre; jelentős hányadukat maguk a határon szolgáló önkéntesek fogták el.

Azonban a polgárőrség, mint köztestület sikerei egyben némi kockázatot is hordoznak magukban a 65 ezer tagot számláló szövetség számára. Túrós András elmondta, már eddig is sok aktív fiatal polgárőrt "hálózott be" a honvédség, a rendőrség (ők főleg határvadászokat toboroztak a soraikból) és a tűzoltóság. Ez részben öröm, hiszen bizonyítja, hogy a felkészült polgárőröket a katonaság, a rendőrség és a tűzoltóság is alkalmasnak tartja arra, hogy adott esetben a soraiban is helyt álljanak. Másfelől kihívást is jelent, pótolni kell az elcsábított polgárőröket, akiknek a munkája továbbra is nélkülözhetetlen az ország számára.

Idén a polgárőrség "Magyar falu programja" keretében épp ezért az OPSZ olyan településeken próbálta újjászervezni a polgárőrséget, ahol korábban működtek helyi egyesületek, de valamilyen okból megszűntek. 75-ben szerettek volna új egyesületet létrehozni, vagy újraindítani a korábbi szervezetet, november 30-ig ez 35 helyen már sikerült. A többi településen még tart a toborzás.

Országosan jelenleg 2035 polgárőr egyesület működik, döntően a rendőrséggel közös járőrözéssel biztosítják a köz-, valamint közlekedésbiztonságot.

2022-ben 2500 új tag lépett be a helyi polgárőr egyesületekbe. Túrós szerint ez hatalmas siker a mai időkben, amikor az egyik szomszédunkban háború dúl, a másikból migránsok sokasága próbál törvénytelenül bejutni az országba, magas az infláció és más gazdasági nehézségek is terhelik az emberek mindennapjait.

Tagságukban - és ez az új tagokra is vonatkozik - sokan vannak, akik polgárőrök és önkéntes tűzoltók is egyszerre, és vannak olyan önkéntes szerződéses katonák is, akik polgárőrként is szolgálnak.

A 2020-2021-es pandémia után az idén először tarthattak egész évben korlátozás nélkül rendezvényeket az önkormányzatok. Ezek biztosítása, ideértve a forgalomirányítást is, rég nem látott terhet rótt a polgárőrségre. Túrós András szerint legalább tízezer rendezvényen láttak el közbiztonsági és közlekedési feladatokat a polgárőrök az idén országosan. A határvédelem mellett ez rótta rájuk a legnagyobb terhet 2022-ben.

A Közlekedésbiztonság is rendszeresen beszámol arról, hogy minden évben a szeptemberi tanévkezdést követő hetekben országszerte nagy számban járőröznek a polgárőrök az iskolák környékén, egyfelől annak érdekében, hogy segítsenek az autósoknak "visszaszokni" a megnövekedett gyermek-gyalogosforgalomhoz, másfelől, hogy amennyire csak lehetséges megelőzzék a gyermekbaleseteket

Már csak ezért is van nagy jelentősége az Országos Polgárőr Szövetség és a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet már hagyományosnak tekinthető együttműködésének, melynek keretében a KTI szakemberei a rendőrséggel és az OPSZ munkatársaival közösen az idén ezer polgárőr közlekedésbiztonsági képzését bonyolították le. A képzés résztvevői a fontosabb KRESZ-változások mellett megismerték az ország, valamint a régiójuk baleseti helyzetét, a főbb baleseti okokat, a megkülönböztető és a figyelmeztető jelzés használatával kapcsolatos tudnivalókat.

Külön tréninget kaptak továbbá a gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályaiból, és megtanulták, miképpen lehet érvényt szerezni a leghatékonyabban az utakon a szóban forgó szabályoknak. Így a képzésen részt vett polgárőrök, nemcsak biztonságosan közlekedni tudnak, képesek másokat is megtanítani rá.

A program végén minden résztvevőnek ki kellett tölteni egy tesztlapot, ami általában 75-80 százalékos pontossággal mindenkinek sikerült.

A közlekedésbiztonság javítása, a biztonságos közlekedés iránti elkötelezettség erősítése és a sport volt a fő program a már szintén hagyományosnak számító gyenesdiási Ifjú polgárőrök táborában is, ahol szintén a KTI közreműködésével két hét alatt 100-100 fiatal polgárőr gyakorolhatta a szabályos és biztonságos közlekedést a kitelepített mobil KRESZ-pályán. A végén nekik is számot kellett adniuk a tudásukról: a fiatalok tesztjei 100 százalékosra sikerültek.

Nem maradhattak ki a közlekedésbiztonsági képzésből az "apró polgárőrök", a 10-14 éves kisiskolások sem, akik KRESZ-továbbképzés mellett mobil KRESZ-pályákon gyakorolhatták miképpen kell a forgalomban szabályosan és főleg biztonságosan részt venni.

Túrós András szerint a KTI és az OPSZ nemcsak azért hasznos, mert a képzésen résztvevő polgárőrök és reményei szerint leendő polgárőrök felkészült szakemberektől tanulhatnak, hanem azért is, mert a képzés során olyan módszereket, programokat sajátíthatnak el, amelyek nagyban segíthetik a munkájukat a mindennapi szolgálatban, amikor forgalomirányítással vagy éppen egy baleset helyszínének biztosításával kapcsolatban kapnak feladatot.

Emellett a felkészült polgárőrök az OPSZ elnökének reményei szerint hatékonyabban tudják majd felhívni a figyelmet a környezetükben a közlekedési szabályok betartására, amivel később talán életeket menthetnek meg.

Szerző: F.Gy.A. - KTI

(Fotó: archívum)