Hogyan segíthetnek a polgárőrök csökkenteni az útátjárós balesetek számát?

Harmadával több baleset történt eddig az idén vasúti átjárókban, mint az elmúlt év azonos időszakában, ezért a MÁV ismét megkongatta a vészharangot. A rendőrség és a polgárőrség segítségét kérik az úgynevezett útátjárós balesetek csökkentéséhez.
2022-ben volt a MÁV fekete éve. 211 sérüléssel is járó baleset történt a vasúti pályákon, 90 az út-vasút kereszteződésekben. Egész évben akkor 34-en vesztették életüket – volt olyan baleset ahol egyszerre 4-en, 5-en, sőt 7-en haltak meg.
Akkor a MÁV addig példátlan hírveréssel próbálta felrázni és körültekintőbb közlekedésre bírni a közutakon közlekedőket. A vonat féktávolsága a sokszorosa a legnehezebb kamionokénak is! – hangsúlyozták. Erről és hogy miért különösen fontos a vasúti átjárókban a KRESZ szabályainak betartása nyílt levelet írtak a vasúttársaság v ehetői az autósoknak, s ugyanezt tették a mozdonyvezetők is. Részben a kampányuknak, részben az azzal párhuzamosan zajlott fokozott rendőri ellenőrzéseknek tudják be, hogy tavaly kevesebb útátjárós baleset történt.
Úgy tűnik azonban, hogy a helyzet idén ismét romlásnak indult.
Pedig nem lenne nehéz belátni: a vonat fényesre járt acélsíneken fut a fényesre járt acélkerekein. Amikor a mozdonyvezető fékez, vészféket, az olyan, mint ha korcsolyázna!
Az úton közlekedők ezzel szemben az acélsínnél összehasonlíthatatlanul jobb tapadást biztosító beton vagy aszfaltúton futnak gumiabroncsokon, amiknek még akkor is jobb a tapadásuk mint az acélkeréknek az acélsínen, ha már majdhogynem simára koptak.
Egy több száz tonnás monstrumot nem lehet egyik pillanatról a másikra megállítani. És kitérő manőverrel sem tudja megmenteni a sínen álló autóban ülők életét. A mozdonyvezető… Bármekkora legyen is a közúti jármű tömege, még a legkisebb motorvonatokkal szemben nincs semmi esélye!
Minden baleset után a közvélemény, a polgármesterek és az áldozatok hozzátartozói is biztonságosabb, sorompóval, fénysorompóval védett átjárókat követelnek. Csakhogy az útátjárós balesetek többsége, 10-ből 7 olyan helyeken történt, ahol volt és a tragédia idején jól működött a biztosító berendezés.
16 éve nem történt a vasúttársaság hibájából baleset a MÁV pályáin. Ami történt, mind azért következett be., hogy az úton közlekedők, nemcsak az autósok, a kerékpárosok, a gyalogosok is úgy gondolták "a vonat még messze van", még "simán áthajtanak, átkerekeznek, átfutnak" előtte.
Sokan még ma is élnének, még többen nem sérültek volna meg, ha betartják a Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus által javasolt, sajnos csak kevesek által ismert "2-es szabályt"!
Ez így szól: Mindig induljanak ki abból, hogy a vonat kétszer olyan gyorsan érkezik oda, ahol éppen állsz, mint gondolnánk! És kétszer olyan nagy a féktávolsága is.
Sín-tér címmel a MÁV készített egy kisfilmet [innen is elérhető], amely bemutatja mekkora egy autó és egy vonat féktávolság-különbsége.
Aki teheti ossza meg az ismerőseivel, és a településen, ahol polgárőrként szolgál mindazokkal, akikről tudja, alkalmasint nem sok időt pazarolnak arra, hogy körülnézzenek a vasúti átjárókban. Legfeljebb csak akkor ha már tilos jelzést ad a sorompó vagy leeresztették, hogy megnézzék milyen messze van a vonat, átérnek-e még előtte.
Mit tehetnek az útátjárók biztonsága érdekében a polgárőrök? – kérdeztük Berzai Zsolt alezredest, az ORFK balesetmegelőzési osztályvezetőjét. Szerint nagy segítség lenne számukra, ha külterületi szolgálatuk közben a polgárőrök:
-
- Jeleznék a helyi rendőröknek a nem vagy hibásan működő soromlókat!
- Fontos az is, hogy jelezzék a rendőrségnek és/vagy a közútkezelőnek, ha valahol a fák-bokrok, vagy bármi más miatt nem látni be kellő távolságra az útvasút kereszteződés a közúttól.
- Ha a sorompó nem működik és nincs más, sürgősebb feladatuk, maradjanak ott, várják meg a MÁV szakembereit, addig pedig jelezzék az autósoknak, hogy az átjárót fokozott körültekintéssel közelítsék meg.
- Használják ki hely- és személyismeretüket, és beszéljenek személyesen is azokkal, akikről tudni lehet, hogy nem igen tisztelik a KRESZ-t és magát a vasutat sem!
F. Gy. A.
Fotó: MÁV